tirsdag 29. april 2014

På kjøkkenet

På kjøkkenet er vi mye om dagen, og hvis du er lei kjøkkenbilder
får du hoppe over dette innlegget:)
Sunn og næringsrik mat er min lidenskap og terapi, 
og det er stadig nye oppskrifter som testes ut.
 Etter flere mislykkede forsøk fikk jeg idag endelig liv i en surdeigsstarter og har satt min første deig. Den har stått å putret på badet i ti timer snart og jeg er spent på om det blir surdeigsbrød til frokost i morgen. Det skal visst være litt vanskelig, men hittil ser det lovende ut ihvertfall.
Jeg spiser ikke brød selv pga magen og barna får lite de også. Blir skremt av at det er palmeolje og masse annet rart i butikkbrødene.
Surdeigsbrød er uten gjær og melkesyrebakteriene i i brødet uskadeligjør glutenet. Den gjør det også lettere for kroppen å ta opp næringen i kornet. Dessuten er melet man bruker økologisk, og det er grunn nok til å rope hurra i seg selv!



Noe annet man kan rope hurra for er den deilige maten som kommer fra Adamsmatkasse . Den uka her tester vi barnekassa og det kan se ut til at denne faller mer i smak hos småtrolla i huset. Idag var det kyllingwok med nudler og nanbrød og de jublet begge to her. Sunn, kjapp middag er gull verdt når sultne barn kommer hjem fra barnehagen og alle er slitne.

Nå er neste prosjekt å lage masse naturell yoghurt selv,
for det er noe det går bøtter av her i huset. 
Og når jeg har funnet ut at det er så enkelt, så er det vel bare å sette i gang!:)








1 kommentar:

Rosehagen sa...

Hei;)
Spennende matprosjekter du har;) Surbrød er det lenge lenge siden jeg har bakt. Kanskje noe å tenke på. Jeg spiser litt vanlig hjembakt brød! Yoghurten din gleder jeg meg til å se/høre om;) Flink du er;)
Ikke så mye sunn mat på bloggen min, men jeg forsøker å holde en stram line i hverdagen.;) ;)
Tenk, mai om 25 timer;)
Fortsatt fin uke;)

Klem fra Ann-Mari