søndag 2. mai 2010

Vi har ei tulle med øyne blå


Som i natt allerede har rukket å bli 10 uker, 
og mamma skjønner ikke 
hvor disse dagene har blitt av.
Det er jo ikke lenge siden jeg pratet med magen, 
ventet og lengtet etter å bli kjent med deg. 
Lurte på om det var 
en liten gutt eller ei tulle inni der, 
og hvordan du så ut.

Du har gitt livet en ny mening, 
og det viktigste nå er at du har det bra. 
Det eneste jeg ønsker er å beskytte deg, 
gi deg kjærlighet og omsorg for resten av livet...



Vi har endelig fått tatt avstøpning
av en liten fot og to små hender. 
Morsomt for deg å ha når du blir stor.


" Den vesle varme ungen min
gjør rare lyder med tungen sin,
hun lager merkelige ord
til glede for sin stolte mor.
Min egen lille deilighet,
jeg har slik gunstig leilighet
til gransking av den hvite rand
av underkjevens første tann,
en bitteliten snehvit spiss
av verdens minste tannebiss.

Du vesle fugleungen min,

den lubne, skjønne kroppen din
med de små rare klærne på,
og foten din, med tærne på,
og hånden din, og armen din,
og farven din, og varmen din,
er som et kjempemessig hav
din mor kan øse lykke av.

Men uten kamp, og uten slag,

skal jeg gi slipp på deg en dag.
Hvor min du er, - allikevel,
skal du bli stor, og bli deg selv.
Nå kan jeg bare pleie deg
og elske deg, og eie deg,
og leke med deg, og ta i deg,
og være bunnløst glad i deg.

Men når du selv, om litt, blir stor,

så vil du si: "Nei, æsj da, mor."

Og selvsagt har du rett i det,

det finnes ikke vett i det.
Og så en dag om 15 år,
skal denne bylten uten hår,
som sutter sin egne tær,
si: "Mor, så gammeldags du er."

Og ser du mitt fotografi,

så vil du le av det og si:
"Tenk dette her er mor og far!
Å, gid hvor rare dere var!"

Hva sorger det vil volde meg

i strid for å beholde deg,
hva kamp det enn vil skape meg,
så vil jeg sikkert tape deg.

Vi snakker sammen uten ord,

for selvsagt skjønner jeg, din mor,
allverdens rare skurrelyd.
Jeg legger munnen, from av fryd,
mot nakkegropens myke skinn.

Å, skjønne fugleungen min!" 



 
 Lånte dette søte diktet fra Dikt siden.





Nå skal vi snart på stadion!


Heia FFK !!! 


 




post signature

22 kommentarer:

Camilla sa...

Nydelige lille tulla. Utrolig herlige de avstøpningene. Artig å ha når hun blir voksen og se tilbake på, tenk så liten har du engang vært.

Fin ramme, har tre helt like ;)

Kos dere på kamp!
Klem C.

Sukkertøy for øyet sa...

...Fantastisk måte å huske på
Det å ta avstøpning av de bittesmå hendene og føttene..

...Sååå liten... Så søt...

Eventyrlig vakker liten prinsesse..

Elin | Draumesidene sa...

Så vakre ord og bilder! Fint minne å ha!

Ynskjer dokke ei vakker, ny veke!
God klem frå Elin :)

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Nydelige lille jenta di ! ♥ Er rart med det, men etter at man får barn flyr tiden så altfor fort... Så man må nyte tiden helt og holdent. ♥ Vakkert dikt vennen ! ♥

Kjempesøt avstøpning av lykkeliten, herlig ! ♥

Den rammen var veeeeldig fin, hvor har du kjøpt den ? ;)

Kos dere på fotballkamp ! :)

Gode klemmer ♥

PS: Nå har jeg byttet ut headeren en gang til. Var så usikker...

Unknown sa...

Åh, for et vakkert innlegg ♥
(alt utenom den siste strofen der, Heia FFK, fysj:o))

Nydelige avstøpninger, herlig ♥

Ønsker dere en strålende ny uke!

Klem Line

Bustenellik sa...

SÅ vakkert dikt, og SÅ vakker ei tulle du har. Skjønner godt at du har kallenavnet LykkeLise, for du har jo all grunn til å være superhappy :D

Og så morsom variant av avstøpning! Festlig :-)

Tusen takk for koselig kommentar. Hyggelig at noen med så stor blogg syns at min lille er moro og følge ;-)

Ha en flott søndag i solskinnet! Men FFK? Som presten sa i konfirmasjonspreken sin i kirken i dag, "Er man fra Fredrikstad så er man fra Fredrikstad, det er dessverre ikke noe å gjøre med..." ;-) Selv er han ihuga Brann-supporter, jeg er ingenting, men elsker å gni det inn at byen min banka "den andre byen", hehe. Sorry, kunne ikke dy meg ;-)

Busteklem

Veronika sa...

Nydelig avstøpning!!! Blir koselig å se på og sammenligne når vesla blir stor:)

Smykkas sa...

Koselige avstøpninger til en nydelig liten tulle.

Flott dikt du har funnet fram.

Klem

Mona Christin sa...

Hei.

Så søte avstøpninger. Alltid moro å ha minner fra spedbarnstiden. Den går jo så fort. Lykkeliten er jo så søt da. Ntååå...

Dårlig kamp i dag. Men det var nydelig i sola på L.

Ha en fin kveld.

KLEM

Hannes favoritter sa...

Så koselig å ha et slikt minne! Og så flink du er som faktisk har fått gjort det! Jeg angrer på at jeg ikke har laget slike til guttene mine.

Så nydelig hun er!

Ha en kjempefin kveld vennen!

♥Klem fra Hanne

FruLisa sa...

10 uker ja - tida flyyyr avgårde etter man får barn. Hva gjorde vi før liksom?

Kos dere på kamp, her gleder vi oss bare til....stillhet... Hektisk i heimen med 3 små:-)

klem

Jatte sa...

Nydelige lille gullet ♥

Utrolig søtt det avstøpet også,
ett minne for livet ♥

Ha en fin start på uken i morgen,
Klem fra Jatte♥♥♥

Lilliannes verden sa...

For et herleg dikt! Kjempekoseligt var det jo :D
Kvar i alle dagar har du fått tak i slik stilig gipsavstøpning? Eg vil òg ha!! :D
Klem til deg <3

Ingvild B sa...

Så søte og herlige avstøpninger!
Ja, tiden går altfor fort...
Min lille baby er snart 2 år!?
Nyyyyyyyyyyyt!

Hvit Villa sa...

Så herlig! Nyt tiden, det går så altfor fort!

Tina sa...

Så fint dikt! Tror jeg også må låne det:)

Bustenellik sa...

Drømmer om hvitt og romantisk jeg også, men det får komme på neste soverom (vi skal hjem til Sarp om noen år). Først den siste tiden vi har klart å finne den riktige stilen (hvitt, hvitt, hvitt), for det har tatt tid å bo seg til.

Prestene har stor variasjon. Enig med du, og det har utrolig mye å si. Presten her er knall ;-)

ELIN sa...

Så flotte avstøpninger dette var - moro for henne når hun blir stor. Nydelig dikt :) Kos dere masse på kampen, og lykke til! Ha en ny flott uke. Klemmer fra Elin

Mona Christin sa...

Hei.

Ja, jeg skrev kanskje bekjente. Men mente bekjent. Lise, vettu. Spanskkurs-Lise. Søte, herlige og vakre Lise.

Jeg henger Ramberg til på få-lista di. Men jeg er enig i at det trengs nytt friskt blod. Odi kan bli bra han... Blir spennende. Og ny hjemmekamp allerede om en uke. Jihaa...

Lunica sa...

Artig bilde!
Slik har jeg også tenkt på å få laget til lille knøttet.
Men en liten knyttneve er artigere enn et håndavtrykk :)

Kristin sa...

Så herlig innlegg...
Og ja, hjelp så fort tiden går.. Venn deg til det med en gang! Med barn går tiden minst dobbelt så fort! Huheii! Men moro er det og det er bare å henge seg på i svingen og nyte hvert minste lille øyeblikk...

Så kult gipsavstøpet ble.. Jeg hadde også planer om sånn, men av en eller annen grunn ble det bare med tanken..

Jeg tok avstøp av magen med gips jeg da, 37 uker på vei sist, boink.. Hva skal man med den mon tro!?? Hehe!

Ha en super dag*Klemmer

Anne Grete sa...

For et herlig innlegg vennen!!

Ta vare på øyeblikket, det flyr avgårde i rasende fart! Plutselig er tulla di nesten 1,5 år som tulla mi.. jeg føler jo nettopp hun kom til oss.. Helt fantastisk følelse å være mor :)

FIkk du prøvd kjolen? Er så spent om den passer snart!! hihi. KLART jeg vil sy flere til snuppa di, bare en glede det :)

Klem