søndag 27. juli 2014

Sommerens beste ripskake

Det blir ikke bakt altfor mange kaker her for tida, siden jeg snart skal prøve å komme inn i en brudekjole.... men det er jo koselig å bake når man får sommerbesøk en kveld. 
Og særlig når man kan bruke bær fra hagen.



Vi har tre store ripsbusker i hagen og den ene har hvite rips. De er ekstra søte og gode. Planen i år er å lage ripsgele, jeg må bare få plukket bærene først...det er jo det kjedeligste syns jeg.



 Da jeg etterlyste noe godt å lage av rips, som ikke innebar safting, fikk jeg oppskrift på denne deilige sommerkaka av @vildskogresidens . Den var knallgod syns vi og hele kaka gikk med samme kveld. Må derfor dele oppskrift med dere.
Den er sikkert like god med andre bær også.



 4 eggehviter -stivpiskes.
2 dl sukker
3 dl kokos
2 ss hv.mel
1 ts bakepulver 
-blandes og vendes forsiktig inn
i eggehvitene. 
Smør utover til en passe stor runding på et bakepapir
og stek nederst i ovnen, på 180 g i 30 min.

4 eggeplommer
100 g sukker
1 dl kremfløte
-kokes forsiktig opp og settes til avkjøling.

Ha eggekremen på kaken. Dryss på masse rips
og ha stivpisket krem på toppen! :-)


Kos dere!

(er dere på instagram, så heter jeg @hverdagslykkelise der også)






6 kommentarer:

Bestemors gamle laken sa...

Denne kaken fristet, kjekt å kan bruke rips på en annen måte :)
Takk for at du deler oppskriften.

Sommerklem, Gerd Kr.

Balke gård sa...

Mmm, ble så inspirert at jeg nå laget den til olsokfesten ikveld! Har sniksmakt på røra og eggkremen, og klarer allerede nå å tippe dette blir suksess:) ha en fin dag:) mvh Marianne

Beate B sa...

Mmmm den så rågod ut!!
Skal absolutt testes på alle ripsen i hagen :)

Fin sommer videre :)

Klem Beate

Glafo sa...

For en flott blogg du har og så positiv og flink du er.

Jeg har nettopp kommet over denne bloggen da den ble nevnt i et forum og jeg har allerede lagt den til som en av mine favoritter.

Nå skal jeg gå igang å bake denne kaken, men om den blir like fin som den du har laget tviler jeg på <3

Hjem & Glede sa...

Å hei skjønne!
Må smile.....jeg fant deg jo på insta og nå på blogg!
GU for noen herlige bilder hos deg.......Love it altså!
Den kaken.....oj oj.....;))))
Her i Bergen bøtter regnet ned i dag,så nå skal jeg kose meg med bloggen din så lenge;)))
Masse lykke til med brylllups planene,det kommer til å bli dånings vakkert :))))

Fin dag vakre du.

God klem
Camilla .

Hos Jorunn sa...

Denne så farlig god ut altså!! Flotte bilder var det også!

God helg, Lise!
Klem fra Jorunn