mandag 30. juni 2014

Vimmerby-interiør

Igår kveld kom vi hjem igjen etter noen herlige dager i sjarmerende småland, sammen med gode venner. Det er andre sommeren på rad vi reiser hit for å besøke Astrid Lindgrens verden, men i år rakk vi også å få med oss litt mer enn bare parken.
Vet det er flere av dere som ønsker Vimmerbytips, både i form av overnatting og opplevelser, derfor lager jeg noen innlegg denne uka. Har tatt et hav av bilder, så jeg starter med interiør idag,så blir det utebilder de neste dagene. Følg med, følg med.

Jeg er ikke ei utprega campingdama og er glad i å ha litt plass rundt meg når vi reiser med barn. Derfor var både campinghytte og hotellrom utelukket. Det er ikke altfor mange utleiehus å finne i Vimmerby, som ikke er altfor langt vekk fra parken. Ifjor fant vi et hus i Lønneberget og det var fint der, men det var bare huset og ikke noe miljø rundt. I år derimot klarte vi virkelig å få skutt gullfuglen.

Vi hadde bare sett noen få bilder av selve huset og visste ikke hvilken idyll som ventet oss da vi tok av fra hovedveien. Etter en liten kjøretur på en landevei kom vi til et stort bygdetun med bondegård og mange røde hus. Det var markblomster, frukttrær, hester, kaniner og solskinn så langt øyet kunne se.
 Det kunne vært tatt rett ut av en Astrid Lindgren bok og jeg smilte fra øre til øre.

En blid huseier kom å møtte oss med rent sengetøy i armene, og kunne fortelle oss at denne plassen var å finne på kartet helt tilbake på 1600 tallet! Huset var like nydelig og nostalgisk inne, og var eid av mennesker som visste å sette pris på denne skatten.
Det var antikviteter, nydelige blonder på sengetøy og blomster på bordet. Det var filleryer, en gammel knirkete trapp og originale vinduer. Alt som gir meg ro i sjela og jeg visste at dette ville bli noen finfine feriedager.

Her var det ikke en bil å høre utenfor, og det var helt nydelig å sitte ute på stentrappa å ta en kaffe, mens barna sprang rundt i hagen.
Like nede i gata var det en liten sti inn i skogen, som førte ned til en liten langgrunn strand. Der plaska vi med føttene, pappaene kunne prøve fiskelykken i båten som fulgte med leien, mens vi damene satt å sladret på brygga.

Og på kvelden når barna hadde lagt seg, så fyra vi opp i ovnen
og kosa oss med god kveldsmat. Ja disse junikveldene var ikke så varme, og dette gamle huset var ikke isolert. Men vi kosa oss veldig selvom vi ikke kunne sitte ute på kvelden.
Mye bedre enn å være på en campinghytte med folk overalt.

Dette er noe av det vakre landskapet som fantes rundt huset.
I neste innlegg skal dere få se mye mer. Og hvis du kunne tenke deg å overnatte her du også, så er det bare å klikke seg inn her.