fredag 12. november 2010

Smugdrikking...

Det er ikke meg som er redigert inn på bildet her, jeg har bare vært på jakt etter litt juleinspirasjon. Og det har jeg fått masse av de siste dagene, både gjennom det nyeste BoligPluss og Jeanne d'Arc. Er det ikke rart hvordan man kan gå fra å lure på hvorfor vi ble snytt for hele sommeren, og bli småkvalm ved tanken på jula den ene uka, til å begynne å smugdrikke gløgg og lage små hodekranser til madonnafigurene den neste. Ja det er veldig "in" i år altså og kjempesøtt, med små grønne kranser på hodet til madonnaene. Leste det i J'd A.


Men jeg må altså smugdrikke gløgg og smuglage julepynt, siden Lykkemannen ble helt svett av alle plastnissene på Plantasjen som sang Jingle bells da vi var der igår, og ble helt blek da jeg spurte om jeg kunne pynte til jul.


Ååå MÅ du være så kjip hele tida da, kan du ikke bare la meg ha den gleden. Det er jo så koselig med julelukt, granbar og kongler og kranser og og... Selvfølgelig mens jeg sendte han mitt søteste dådyrblikk.
Men neida, ingenting funket. Jeg måtte pent vente til 1.advent. Så da blir det vel sånn da.


Noe av det aller koseligste med jula, er jo å bake kakene tidlig i desember så man kan kose seg i førjulstiden. På julaften og dagene etter skal man jo spise en hel gris, skylt ned med noen liter julebrus og toppet med ris og fløte, så da orker man ikke stort annet. Det er i ukene før man kan glede seg, pynte, lukte, se julefilmer, høre julemusikk og be inn venner og familie på god julemat og juleverksted.



Da skal man forberede magen på alt den har i vente. Gi den små porsjoner med godsaker hver dag, så den ikke får sjokk når julaften kommer og den tror man lagrer opp for vinteren som en hamster i nød. Nei det er viktig å forberede seg.
Også når det gjelder interiøret. For jula kommer som regel som jula på kjerringa den.

Men i år skal jeg ikke bruke en formue på julepynt. Nei nå har jeg blitt inspirert til å ta naturen inn og bruke av det man har. Her skal det tas inn gran som legges på skjenken. Mose som jeg skal lage en adventstake av, sammen med nøtter og kongler. Rughjerter skal stekes og gi et rustikt preg. Ståltråder skal henges over speilene, med små vaser og pynt i. Osteklokker skal fylles med gamle julekuler og kongler.
Og det hele skal toppes med skåler av nellikspiker og kanel så duften av jul sprer seg i hele huset.

Og det beste av alt, er at jeg skal tenne en masse levende lys. Og da trenger jeg ikke stå med hue nede i skurebøtta hver dag, for da syns ikke alt støvet i den dunkle belysningen. Og da får jeg jo tid til å bloggifisere jula mi også. Fantastiske greier! Detta blir en bra jul, det er jeg sikker på.

Håper du er like klar for jul som meg, for i år er jeg like tidlig ute som Plantasjen, og det blir nok mye jul her inne framover. Nå smugblogger jeg om jula, og det er det jo ingen som ser...

God helg alle dere søte som er innom:)
Nå teller jeg ned til bursdag her, og håper jeg snart får vært inne hos dere alle igjen.
Og hvis du syns jeg er vel tidlig ute, så legg gjerne igjen et spor..



(Bildene idag er lånt fra Madame Stoltz og Lene Bjerre).






post signature

9 kommentarer:

Mie fra Mies Mirakler sa...

Hva er rughjerter? Dette må du blogge litt mer om for de uinnvidde som meg. Nydelig innlegge forresten, og jeg er sikker på at du kan julepynte litt i smug, jeg mener, ting fra naturen liksom, det er jo bare helårsdekorasjon, hjerter, engler og stjerner likeså, bare nissene som må vente litt..hihi *♥*

Eple sa...

Jeg gleder meg sånn til jul når jeg leser innlegget ditt :-)

(eddas) sa...

Nei..tidlig ute er du ikke:)
Og på meg kommer julaften på kjerringa hvert år...I DAG skal jeg lage noe julepynt...nå har jeg sagt det til meg selv hele uka:)
ha en kos førjulsdag Lise..
eddaKlemmer

ELIN sa...

Å, så koselig innlegg. Gleder meg masse til begynne å pynte nå, og gjøre det julefint på rommene til småjentene også :) Klemmer fra Elin

Datt sa...

Hæhæhæ, jeg stussa veldig når jeg las overskrifta der altså, lurte på hva slags tilståelser skulle komme! :P

Anonym sa...

http://antibloggeren.wordpress.com/2010/11/12/shabby-fredag-husmorskole-og-hverdagslykke-norges-verste-interi%C3%B8rblogg-del-11/

Tror du bør sjekke linken over her.

Mona Christin sa...

Hei.

Jeg er dessverre ikke i julemodus, men håper det kommer. Mange idéer ligger og ruger i toppetasjen, men jeg tror ikke jeg får realisert halvparten engang. Og så blir jeg litt motløs når jeg ser alle flinke bloggedamer pynter til jul.

Din julestil tror jeg blir kjempefin. Man tager hva man haver, ikke sant??

Klem Mona C

Randi sa...

Å ja no kjenner eg det kribler i julestemningen her... Gleder meg til å få begynne å pynte og dille... Var og baka lefse med mor mi i går, ein koseleg førjulstradisjon. Så er absolutt klar for litt jul snart... :-D
Ha ein fin fin søndag vidare.
Klems

Nina's hjem. sa...

Litt uskyldig smugdrikking må jo være lov ;)
Kos deg i førjulstida!
Klem, Nina