tirsdag 23. august 2011

Kommer høsten snikende...

Det føles hvertfall sånn, når man må hente fram varmeovnen fra boden, bruke sokker i skoene og is ikke lenger er like fristende...
Og selvom jeg liker høsten med alt den kommer med av innekos
og turer i høstgult løv, så er jeg ganske sikker på at sommeren blir litt kortere og går litt fortere for hvert år som går....


Jeg forbereder høsten med å prøve å lære meg litt mer om kameraet mitt... Bruksanvisninger eier jeg ikke tålmodighet til å prøve å lese engang, så her gjelder prøv og feil metoden.


Det blir mange dager uten naturlig lys framover, og da bør jeg klare å knipse meg fram til innebilder i kveldslys og i grått vær.



Konklusjonen etter disse kveldsbildene 
er at jeg har mye knipsing foran meg, og kanskje jeg til og med må finne fram bruksanvisningen.... 

gode råd taes som alltid i mot med takk....
Jeg er sikker på at dere er bedre på dette enn meg..

En nydelig kveld til dere,
her venter sofaen og Greys.
















31 kommentarer:

Unknown sa...

Hehe, skjønne deg.. Har samme problem, så nå skal jeg og min søster melde oss på fotokurs:)

Høsten kom her med storm på lørdag, 20 grader idag og høst fra imrg til søndag igjen:((

Klem Henriette

MissMette sa...

Hei Lise :)
Har samme problemet jeg også, hihi... Er dårlig på å lese bruksanvisningen, må lære meg ting ved å gjøre det og repitere... Mørketiden er en stor utfordring når det kommer til fotografering inne... Mitt tips er: ta bilder på dagtid, når det er lysest... hvis man er jobber hver dag, ta bilder i helgene som du kan bruke utover uka :) Jeg elsker høsten, men syns den kom veldig fort i år - kanskje fordi sommeren var så kort? Ønsker deg en flott kveld og uke videre. Klem fra Mette

Torill sa...

Heisann:)
Ja høsten kommer enten me vil det eller ei... Men den har sin sjarm med mørkere kvelder og meir levende lys, sjølv om sommaren absolutt er min favoritt;)
Grætis med nytt kamera, det der fikser du lett;) lykke til!
Klem fra Torill

sylvia sa...

hei på deg,
ja høsten kommer snikende, å plutselig en dag er den bare der, rett og slett,
fine bilder da,
men moro å lære mer,
ha en god natt,

klem fra sylvia

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Ja høsten kommer snikende! Jeg liker høsten så godt, men i år føler jeg at vi har mistet sommeren.. har nesten ikke hatt sommerdager.. men sånn er det! Stemningsfulle bilder! Ha en fin kveld, vennen! Klemmer

Silje Kristin sa...

Det går ann å ta bilder i "mørket" også :) Men må være stødig på handa, eller bruke stativ for at det skal bli fine bilder her iallefall :)

Syns bildene dine er fine , selv om de ikke er klare :) Viss du har problemer med kornete bilde, bør du stille på ISO :)

Jeg prøver meg fram litt med kameraet jeg fikk til jul jeg også nå. ikke alt som er like lett ;)

Jeg elsker høsten, men jeg elsker også sommern, og iår har vi virkelig hatt en dårlig sommer her hvor jeg bor iallefall :(
Så jeg ser fram til en fin høst nå ja :)

Ha en fin kveld.

KLem :)

Unknown sa...

Høsten kommer ja, ingen tvil om det... selv om vi har hatt tilnærmet sommer i to dager nå, hihi;)
I morgen er det meldt høst igjen ♥
Jeg følger litt med her tror jeg gitt, trenger så absolutt litt tips ang mørke kvelder og fotoapparatet!!
Og du deler vel hvis du finner ut noe lurt ?

Koselige bilder hos deg i dag da, og det minner meg på og henge opp hjertelysene rundt speiliet til snuppa, det er jo så koselig på mørke kvelder;)

Klem line

Lindas Lille Leilighet sa...

Du høres ut som meg;) Leste halve bruksanvisningen så ble den lagt bort:P Men har også funnet ut at den må letes frem igjen for som du sier..nå blir vi ikke velsignet med lange lyse dager lengre:( Men samtidig gleder jeg meg mye til høsten! ..og til jul;D wiii

Klem

Neverluren hus og hjem sa...

Høsten er nok like om hjørnet.....men hver årstid har jo sin sjarm, selvom jeg er mest glad i sommeren :-)

Lykke til med kamera prøving og feiling ;-) :-)

Klem Rita

Bustenellik sa...

Ja, nå er nok høsten på vei. Jeg må bytte short med bukse når sola forsvinner foran huset her på ettermiddagene. Sommeren kom jo til påske i år, så vi kan vel ikke klage på at den har vært kort, men at den drar tidlig - dét gjør den. Det er jo fortsatt bare august!?

Jeg skal på fotokurs på City i morra faktisk. Gleder meg ille til å lære mer om kameraet slik at jeg kan få maks utbytte av det. Også nå som mørketiden kommer.

Og speaking of which - nå er det på tide å komme seg i seng! Ha en superduper dag i morra :-)

Klem

Mona Christin sa...

Hei.

Jeg våger ikke å tenke på høsten ennå, det er sommer jeg vil ha (hele året).

Jeg var på fotokurs i juni, men det var et intensivkurs og altfor mye info på kort tid. Resultat: glemmeboka. Prøv og feil, det tror jeg er det beste. For min del er bedre objektiv løsningen, tror jeg. Men vi er vel glade amatører likevel?

Lykke til.

Klem Mona C

Noatunfrua sa...

Jeg fikk kamerastativ av min kjære, det er veldig kjekt når man må senke lukketiden! :D Nå ønsker jeg meg nytt objektiv... Det er noe galt som ikke er rett med kameraet mitt om dagen, så jeg får ikke til fine bilder uansett hvor mye lys det er! *frustrert*

Jeg ♥ høsten, så for meg kan den godt komme nå! I dag har det jo vært skikkelig varmt her! Og jeg sitter i sofaen og holder på å svette ihjel.. Men det er kanskje andre årsaker til at JEG er så varm :p

Klem til deg!

Gry sa...

Hei min venn! Ikke så lett med disse innstillingene.. Man må visst prøve seg litt frem og kanskje lese litt bruksanvisning... he he.. Må innrømme at jeg ikke har lest særlig flittig i min.. ;) Koselig er jeg uansett helt sikker på at det er hos deg i høststemningen <3 Herlig å tenne lys og krype under pleddet også. Men litt tidlig at det er helt slutt på sommerværet synes jeg.

Håper alt står bra til med deg og dine og at sommeren har vært fin! Her har det jo blitt litt spesielt og det går litt så der opp og ned.. Sånn blir det jo bare. En finfin uke ønsker jeg deg videre ;) Klem fra meg

vår lille verden sa...

Jeg syns du er flink og ta fine bilder men det er jo spennende og lære mer:)Alltid!Ha en nydelig kveld du også.klem kathrin

♥ Helen sa...

Det var hærlige stemningsbilder fra hjemmet ditt.
Håper du får en vakker høst.

(eddas) sa...

Jeg begynte på en brukanvisning...og så er jeg ikke kommet lenger:)
Gi beskjed hvis du finner ut noe lurt..
ha en fin dag
klemklem

Rebekka sa...

Synes du har tatt flotte bilder, så tror ikke du trenger å lese bruksanvisningen :o)
Ja høsten kommer snikende, med jeg er for en gang skyld klar for den. Kan nok ha med at vi har hatt en helt herlig sommer med masse fint vær, og herlige uker i campingvogna. Føler faktisk jeg har fått ganske mye ut av sommeren i år :o)
Ønsker deg en flott onsdag

Bodil sa...

Har vi hatt sommer i det hele tatt?
Neste sommer blir d ihvertfall tur til varmere strøk..
Ja, høsten er en deilig tid, ruskevær & skjerf godt rundt halsen!

Jeg burde absolutt tatt et fotokurs, her tas det bilder på lykke og fromme...føles det som!!

Ha en flott onsdag!
Klem Bodil

ELIN sa...

Sommeren går så altfor fort, men høsten er kos den også. Nydelige høstdager ute med flotte farger, og innekos med tente lys :) Foto inn kan være en utfordring ja. Lykke til med testingen, og ha en fin dag,LykkeLise. Klemmer fra Elin

Rosa sa...

Hei søta!

Du er ikke alene om å måtte øve på det... :-S
Jeg har et "enkelt" lite digitalkamera, men jeg synes på ingen måte det er hverken enkelt eller selvforklarende! Grrr...
Men vi får prøve oss frem litt, så får vi det jo sikker ttil på et vis, tror du ikke??
Og dessuten: alle kan jo ikke ha "perfekte" bilder heller! *fnis*

Klem, Rosa

Ingvild B sa...

Ja, jeg orker heller ikke å sitte med nesa i den "bibelen" som kommer med kameraet.
Prøver å feiler istedet.. hehe..
Og har sikkert gått glipp av mange finesser.. hehe..

Jeg elsker å ta bilder når det er sånn halvmørkt.
Og da må man ikke bruke zoom, men heller zoome inn på bildet (og klippe ut) etter at det er tatt.
For ellers blir det så utydelig =}

Jeg syns også at sommeren var kort i år! Veldig kort!
Men tiden går som kjent ekstra fort nå i disse dager..
Jeg bar håper de neste 4 månedene går ekstremt tregt! hehe..

KLEM

Hos Farmor sa...

Hos Farmor arrangerer fotokurs 24 og 25 september, bare å slenge seg med :)Se på bloggen for mer info! Er ikke så langt unna Drøbak da ;) -Marte-

Bluggi buggi blogg sa...

Høsten er en fin tid til å gjøre inneting :)
Jeg har begynt å lese fotobøker for å forbedre meg innen foto. Liker egentlig ikke lese meg til sånt, vil bare være flink med en gang, men har altså kommet frem til at det går ikke. Jeg leste blandt annet at skal man ta de klareste bildene bør man ha stativ. Om kvelden blir det lang lukketid på apparatet og da er det vanskelig å holde det i ro lenge nok. Bare et lite tips :)
Ha en fin kveld
Klem,
Trude :)

Anonym sa...

åh ja...Her i Bergen i dag, var planen en ny tur på Fløien i solskinn.. Det ble det ikke noe av. Regn og høstfølelse fristet mer til innedag.. Dagslys er det beste for bilder. Inne og ute.

♥ Netta ♥ sa...

Koselige bilder fra stua di. Innebilder blir litt mørke uten blitz, min redning er stativ til kameraet. Da kan jeg bruke lang lukkertid og likevel få ganske lyse og fine bilder. Ellers er det greit å ta en runde med bruksanvisningen, mange gode tips der :-)

Ha en fin uke!

Klem
Netta

salige lavendel sa...

Ingen tvil om at høsten kommer snikende. Har enda ikke måttet ty til sokker i skoene...og håper det en minst en måned til jeg føler for det, men stearinlysene har begynt å brenne. Litt koselig med høst også da, selvom somrene føles litt kortere enn ønskelig. Spennende å lære seg cameraets hemmeligheter. Man kan lære en del ved først å knipse et bilde på automatisk innstilling og så lese av hvilken innstilling cameraet valgte automatisk - og så prøve seg fram på manuell innstilling med det som utgangspunkt.

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Hei snuppelupp ! ♥

Er alt vel og bra ? Og badet kommer seg ? Gleder meg masse til å se resultatet. :)

Høsten ja, den er definitivt på vei. Merkes i luften, på kroppen og humøret. Men høsten er jo en veldig hyggelig årstid også da, med masse kos og levende lys. ♥

Jeg har store planer om å melde meg på fotokurs, men har enda ikke fått rotet meg til å sjekke opp. Syntes ikke jeg får til så mye med mitt kamera, og syntes ofte bildene blir uklare. :(

Håper det går bra med dere alle sammen vennen ! ♥

God klem fra Anette

Martilie sa...

Jeg driver på samme måte! Normalt leser mannen bruksanvisninger og gir meg kortversjonen ;) Men foto er ikke hans greie så der må jeg klare meg selv :) DVS prøv og feil...

LYKKE TIL!

Kos deg med fredag og snart helg!

Klemmer fra Tove

Christine sa...

Du e god du :) E nok fleire med deg so kunne tenkt seg å kunna utnytta kameraets mange finnessa.

Hausten e nok på innmarsj ja. Godt med innekos og masse levande lys. Men mørket e tungt og..I år blir da nok ein lang haust, sidan sommaren ikkje har hatt skikkeleg inntog..

Ønske deg ei toppers helg :)

Klemma frå Christine

Anonym sa...

Hei søte.
Innom for å ønske deg en kjempefin helg. Nydelige bilder. :))
Klems.

Fro (Idyll på landet...) sa...

Ja, det ser ut til at høsten er på veg!

Når du tar bilder uten tilsterekkelig lys slik som her, og ikke bruker blits, blir lukkertiden lang og du klarer ikke holde kameraet stille nok til at bildet blir skarpt. Dersom du setter kameraet på et stativ eller bare setter det fra deg så det står stødig, vil bildene bli klare og fine! Det finnes jo selvsagt muligheter for å stille ISO, blender og lukker manuelt også.

Riktig god helg!
Klem