lørdag 26. november 2011

Ganske sunne havrekjeks

I morgen skal jeg jobbe hele dagen,
så da må vi kose oss ekstra mye idag og få gjort unna litt adventspynting. Så nå står adventsstakene klare i vinduet til å bli tent og det lukter deilig hjemmebakte kjeks med sjokolade og havregryn.

De ble supergode syns vi,
og jeg deler selvfølgelig oppskriften med dere:

200 g Cocosa
250 g brunt sukker, honning eller sukrin (alt etter hva du liker)
2 egg
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
3 dl havregryn
140 g speltmel
1 ts natron
100 g mørk sjokolade (70%)


Pisk Cocosa og sukker (honning, sukrin) godt.
Rør i egg, salt, vaniljesukker og havregryn.
Bland mel og natron og rør det i blandingen.
Tilsett den hakkede sjokoladen.
Fordel deigen i spiseskje store klatter på et stekebrett.
Bruk litt mellomrom mellom hver og klem de litt ned med skjea.
Stekes i 10 min. på 200 g.
Avkjøles på rist for å bli sprø.

Enjoy!


Da vi plukket opp den eldste nissen fra julekassa
hadde den fått litt hard medfart siden sist og mistet hodet sitt
stakkar. Lykkeliten ble veldig bekymra her og begynte nesten å gråte da hun hele tida gjentok at nissen hadde AUA!
Så nå må jeg få limt på hodet i en fei, så hun ikke tror at nissen
er så syk at han ikke orker å komme med pakker i år.
Det kunne blitt traumatisk....



Ser dere godt nok etter,
kan dere nok se at nissen har vondt i halsen sin.
Men jeg beroliger alle barn med at nå er nissen på nissesykehus
og blir frisk i god tid før julaften.


Ha en nydelig 1. advent alle sammen!









14 kommentarer:

Bluggi buggi blogg sa...

De kjeksene så super god ut. Jeg har kopiert oppskriften og kommer nok til å prøve de en dag. Takk for tipset :)
God bedring til nissen og god helg til deg :)
Klem, Trude :)

ELLEMELL sa...

de så kjempe gode ut!
var fint med den vekten da:) veier vel mindre og mindre de kjeksene etterhvert som dere spiser dem opp:)

ha en fin kveld!
klem ellemell

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Sååå gode disse så ut, Lisemor!! :) Herlig den vekten var og! Flotte bilder!

Ha en fin 1 advent i morgen, vennen!
Klemmer

(eddas) sa...

Du er så flink til å bake...de høres bare kjempegoe ut..nam nam..
kos dere i kveld...nå skal jeg se om jeg får opp julestjerna:)
klemklem

Min lille interiør og hverdags dagbok sa...

Nam nam,de kjeksene så sikkelig god ut.
Tro jeg må prøve disse ♥
Koslig blogg du har!
Ha en fin lørdags kveld.

-Beate-

Tove sa...

De ser jo supergode ut. Du må gjerne sende meg en porsjon da jeg er elendig på kjøkkenet...
God helg til deg og dine
Klem Tove

♥ Netta ♥ sa...

De havrekjeksene så kjempegode ut, ble sulten jeg nå ;-) Her har det vært kakebaking, vasking av vinduer og pynting til advent med Kurt Nilsen sin nydelige jule-CD i bakgrunnen - herlig! Nå er alt klart til to feiringer av minstemann i morgen!

God natt!

Klem
Netta

No.15 sa...

Dakar nissen da. Kunne blitt ille det der ja. De så gode ut de kjeksene. Så fin at du deler oppskrift.

God klem.

Lise

Husfrøy sa...

Nam nam! Jeg så du hadde skrevet at jeg ikke hadde lagt meg til som følger, men jeg stod på listen da jeg sjekket i dag. Men uten bilde, ser jeg.. Ha en fortsatt fin 1.søndag i advent! :)

Gitte sa...

Takk for at du delier oppskrift og fantastiske bilder!

Ha en fortryllende søndag!
Klem Gitte

Liza sa...

Kjeksene så herlig gode ut:)
Ha en fin adventsøndag på deg
Klem
Liza

Agnieszka sa...

Beautiful pictures! :)

vår lille verden sa...

Hei:)Disse så virkelig gode ut!Snart er tiden inne for og meske seg med alskens godsaker:)klem

Fro (Idyll på landet...) sa...

Mmmmm - det så utrolig godt ut! :)

Ønsker deg en knallfin adventstid!
Klem