mandag 13. juni 2011

Små stilleben..

Dere som følger bloggen, har kanskje fått med dere at jeg liker å lage små stilleben. Det er vel ganske klassisk for oss landliv damer. Når jeg vasker huset pleier jeg å sette all pynt på stuebordet, for så å bytte rundt på ting og lage nye stilleben når det er rent og ryddig. Nå har det ikke vært så mye rent og ryddig, eller vasking av hus her i det siste, da det meste av ledig tid går med til å holde på ute. Jeg har latt blomster visne og hybelkaninene danser under sofaen.



















 Om en uke fra idag, så kommer det en journalist og en fotograf hit, og jeg kjenner at jeg blir litt stressa. Det er mye som må ordnes innen den tid. Huset må vaskes ned, vinduer pusses, gardiner henges opp, hagen fikses ferdig, lekestua mangler et strøk maling og noen detaljer.... nei, denne uka blir det ikke noe avslapping.



















 Også er det vel naturlig at man tenker, Hva i all verden er det jeg har begitt meg ut på?! Er hjemmet mitt noen som noen vil se bilder av i et blad?
Prestasjonsangsten kommer snikende, og jeg har lyst til å ta opp et lån og kjøpe alt nytt... 




















 Akkurat nå lurer jeg mest på hva jeg skal bake... er det nybakte boller som passer best inn i et landliv hjem? Er cup cakes for fancy? Eller en pavlova to much? Hva syns dere er mest naturlig å servere?
Mye å ta stilling til her nå...

Den søte esken med den gode såpa oppi, og det fine hjertet fikk jeg av venneparet vi var sammen med på fredag. Jeg har aldri brukt sånne håndsåper noe særlig før (bare de flytende), men etter å ha prøvd noen med oliven og lavendel nå, er jeg helfrelst. Man trenger ikke håndkrem etterpå, for man blir kjempemyk av disse gode såpene.

Har også fått veldig mange mail og spørsmål om de flaskene med limonade som har vært med i noen innlegg i det siste. De har jeg kjøpt i Danmark i sommer, men jeg vet at noen kafeer og interiørbutikker selger dem. Tror nok også Ultra har dem.



Ha en flott siste pinsedag!
















post signature

28 kommentarer:

Gitte sa...

Du har det så fint, og er så flink til å sette sammen slike vakkre stilleben.. Så du har nok intet å frykte:)
Kjøpte meg Sanselig sommer i går og har sett den flere ganger. En nydelig bok! Må være så gøy å være med i den:)

Hva med å servere jordbær & is? Lettvint, godt & dekorativt:)

Ha en fantastisk mandag!
Klem Gitte

Bustenellik sa...

Så spennende med journalisbesøk! Er det det du fortalte om i vinter når vi var på kafé mon tro? :-)
Tror ikke du har noe å ha prestasjonsangst for i det hele tatt, Lise. Ser kjempevakkert ut hos deg :-) Og stillben er herlige! Er en del av dem her i huset også, men de byttes ikke ut så ofte. Jeg tenker tanken, også blir det gjerne med det :-/
Nyt siste fridag! Her skal det ryddes i skuffer og skap på strykerommet i dag, og jippi som jeg gleder meg!
Klem

Tove `blogg verden sa...

Høres så spennende ut med et slik besøk :D Gleder meg til å se ditt hjem i magasinet! Du har det helt nydelig, så ingenting å frykte!!!
Hva med en pai? DET er da landlig og veldig godt...rabarbra eller blåbær pai med vaniljekrem inni er nydelig ;) Og med is til....
Masse lykke til med alt du må gjøre i uken som kommer, men husk å sett deg ned å kos deg innimellom!!!
Klem Tove

Monica fra Moxas Univers sa...

Åh så spennende!! Kan tenke meg du er nervøs! Jøye meg!!

Hjemmet ditt er absolutt noe vi vil se i et blad, så der trenger du ikke å bekymre deg ;) Hva med å servere vafler, rørte jordbær evt noen friske bær stående fremme i et lekkert fat og rømme eller pisket krem med en liten sitronmelissekvast??

Det er sommer og alle elsker vafler og du får jo frem det landlige i vakre vaffelhjerter?

Uansett lykke til! Dette går så bra så! :)

PS: Jeg blir gjerne med på brygga.. men må sjekke om jeg får barnevakt først ;)

Elene sa...

Åå så kjkekt med journalisbesøk.
Det går nok super bra. Du har så flott hjem så ikke noe å grue seg for. Passer nok perfekt inn i et blad ja:)
Ha en flott dag videre.
Klem

Monica sa...

Det ko ner til å gå utrolig fint, du har et så fint hjem at du trenger ikke frykte noe:) jeg synes ikke pavloa er to much, men smak og behag, den er jo så dekorativ og vakker også:) uansett blr dt bra vettu:) lekkert stilleben forresten:) jeg rydder, vasker diller og flytter på ting i skrivende stund så kjenner meg meget odt igjen:) (måttebare ha en liten ause ved bloggen, hihi) klem monica

Anonym sa...

Er sikker på at det kommer til å bli en flott reportasje ja,gleder meg. :) Herlige stilleben.
Enig med Gitte,jordbær og is hadde passet godt.
Ønsker deg en herlig dag vennen.
Klem Mette.

sa...

Nydelig nostalgisk og vakre stilleben :O) Hjemme hos meg har jeg blandet litt stil i det siste. Var helt nostalgisk tidligere men det har blitt litt mer farger hjemme hos oss... hmm får liksom ikke helt bestemt meg... elsker det sarte hvite. Du har det helt nydelig hjemme hos deg! :O) Så spennende med journalist besøk :O)

Svigermor baker noe spennende i dag med deilig sjokoladekjeks og jordbær. Gleder meg :O)

Fortsatt god pinsedag til deg!

Carinaklem

Sukkertøy for øyet sa...

Slapp heeeelt av vennen,dette kommer til å gå strålende :)
..Er det kjersti og Jeansette som kommer er det iallefall ikke noe å stresse over ;) Vet de er på en rundtur nå,så kunne jo være at det var de du ventet på ;)

... Server det du er sikker på, og som du er trygg på å lage. Noe du har laget mange ganger før, og kjenner sluttresultatet på :)

... En mousse i romatiske glass med bær til pynt er noe av det beste jeg kan spise om dagen..
Også kom jeg over denne HER (http://www.passionforbaking.com/blog/2011/06/04/double-chocolate-brownie-semifreddo/) idag, og den skal jeg lage imrg eller på onsdag!!!
Gleder meg allerede :)

...Kose deg med "finpussingen" av huset ditt, det kommer til å gå så bra atte :)

SUPER klem fra Ida Susanne

Hos Jorunn sa...

Hei Lise! Så fine bilder du viser!! Gratulerer med nominasjon hos NIB, det er jo kjempegøy, da! Det blir jo spennende med en reportasje hjemme hos deg, det kommer nok til å gå helt fint...men skjønner hva du mener, man vil jo at alt skal se helt strøkent ut. Hva man skal servere, tja si det? Du er jo så flink på kjøkkenet så det blir nok bra uansett hva du bestemmer deg for. Norske jordbær er vel rett rundt hjørnet og med is til så blir nok ikke det feil + at det tar ikke lang tid og gjøre istand heller. Jeg koser meg i Sverige nå, det har vært noen deilige soldager så det blir mest å være ute i hagen...der er det masse å gjøre! Ha en flott uke, klemmer fra Jorunn

Jeanette sa...

Så spennende!Kjenner meg godt igjen i det du skriver her med rengjøring og flytte rundt på ting,er litt kjekkere å vaske da:)Lykke til med alle forberedelser.Huset ditt er i alle nydelig og,absolutt verdt å være med i en reportasje:)

Lykke til og ha en fin kveld:)

Klem Jeanette

salige lavendel sa...

Det er vel egentlig journalisten og fotografen som skal ha mest prestasjonsangst?? =) Du kan sikkert senke skuldrene, de leter opp det som blir flottest på bildene og overser det som ikke skulle være så spennende. Coockies er jo også en ide til baking, det ser flott ut, lukter godt og smaker godt - og så er de veldig fotogene. Lykke til med besøket/reportasjen.

Bekka sa...

Nydelige stilleben og så spennende med fotograf- og journalistbesøk, gleder meg til å se hvilket blad saken dukker opp i :)
Klem fra Bekka

Bodil sa...

Så gøy med besøk av fotograf og journalist!! Skjønner det er skremmans, men de kommer jo til deg for en grunn....for at DU har det så flott og unikt!!
Ja, det er stress de siste dagene med mye som skal gjøres, men til gjengjeld får du et hus som er på G, og som blir seende så flott ut i et blad...Iiiik, jeg gleder meg!!

Lag det du vil, det er ikke noe som passer til sånn og sånn, lag det som faller deg inn og som du har lyst til å lage!!!

Nydelige stilleben også!!

Klem Bodil

(eddas) sa...

Det går så bra så Lise:)Blir nok kjemepfine bilder fra deg,så koselig og fint som d har det...
klemklem på deg

SjarmogKaos sa...

Hei søta! For det første; hva har skjedd lissom? Godt du etterlyste meg - av en eller annen grunn er du ikke på bloggrollen min lenger? Hva har skjedd?? Vet jeg ryddet opp litt for en stund tilbake, og mulig du ble slettet da - det var isåfall en GIGATABBE!!!! Selvsagt er dette en blogg jeg digger! Har bare vært utrolig sløv i det siste pga dårlig skulder.. Men nå er jeg tilbake!!!!!!!
For det andre; Har selv hatt et sånt besøk - resultatet kommer i et veldig flott blad til høsten (men må visstnok holdes hemmelig) - er det Kjersti og Jeanette som kommer? De er isåfall superkoselige - du kan bare glede deg!! Og du har GARANTERT et hjem som bør komme på trykk - så ikke stress deg ihjel! Ang baking; jeg hadde laget nydelig pastasalat, men glemte helt å servere de det, ha,ha - snakk om å være fullstendig stressa!! Vel dette ble langt, et lite plaster på såret for manglende interesse ; )
Ha en fin uke, senk skulderene og ha tro på at alt er bra nok hjemme hos deg! Stor klem fra Cecilie!

Englehagen sa...

Så nydelig med sånne små stilleben.De har sånn limonade på Tante Pus cafe i Fredrikstad.Den søte cafen som ligger ved sykehuset.Klemklem

Christine sa...

Hei på du!

So fine bilete du vise, og flott stilleben :)

Høyres kjempe spennande ut med fotograf og journalist på besøk! Heimen din er absolutt verdt å få med i eit blad, og tippe det er mange som kjem til å kosa seg med reportasjen. men eg skjønne at det er litt skremmande og spennande, og at ein føle alt må vera på stell. Men eg trur ikkje du har noko å frykta :)

Lykke til med alle gjørmål i kommande veka!

Klems frå Christine

Lindas Lille Leilighet sa...

Så spennende da!:D Hvilket blad er det snakk om? Kjempefine stilleben..Koselig å pusle litt med vakre ting:) Flytte litt om å oppdage en ny kombinasjon:D

Klem

Unknown sa...

Så spennende med fotografer i huset Lise! Klart vi vil se huset ditt i et blad ♥ Gleder meg jeg;)
Herlige små stilleben du lager, flinkis... og nå får du jo vasket ned huset også, så deilig med slike ting som må gjøres;)

Er kjempedeilig med slike såper ja, de er knallgode;)

Ha en fin kveld!

Klem Line

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Kjenner til følelsen, var helt utslitt jeg den dagen journalist og fotograf kom hit. Må le litt også, for ser deg liksom for meg, hihi... Og i etterkant har jeg tenkt mye på hvorfor fikk jeg ikke ordnet ditt og datt før de kom, men litt sent nå kanskje... Men det er jo veldig moro og spennende da ! :) Du har et nydelig hjem vennen, så du har ingenting å bekymre deg for. ♥

Jeg har kastet på meg en kraftig forkjølelse, og er helt i ørska her... Ligner på Rudolf, og jeg har fått verdens største kvise på haken. Godt at det ikke er førstkommende helg vi skal på den store glansdagen ! Men denne uken er det sommeravslutninger m.m. så har jo ikke tid til å være syk nå da...

Vakre stilleben snuppa ! ♥

Ha en superfin dag videre vennen, håper du er frisk og rask. :)

God klem fra Anette ♥

Fru Andersen sa...

Heisann!

Jeg er sikker på at du kunne sluppet inn den journalisten uten å stresse med en minste ting, det ser alltid så flott og fint ut hos deg!

Blir spennende å høre hvordan det går iallefall, tror nok det blir en fantastisk repotasje:-)

Smart å samle det meste på ett sted når man rydder for så å variere stilebenen litt! Lur måte å fornye på uten at det koster noe;-) Synes du er en mester til å sette sammen vakre stileben!

Klem på du!

Anne Grete sa...

Hei vennen!

Takk for hilsen :) Er superfornøyd med resultatet! Jeg anbefaler CB på det sterkeste, og jeg er sikker på at han er med på å ta bilder utendørs av den lille dokka di. Jeg vet han har en forkjærlighet for kuul redigering.. f.eks. som dette:http://florabellacollection.com/blog/2007/01/01/florabella-vintage-actions-pse/.

Angående koppen du har vunnet hos meg, vil du jeg skal sende den eller er det greit om du får den på glansdagen?

Klem

Monica sa...

Så morsomt med reportasje da.
Gleder meg til å se den:))
Herlige bilder hos deg som alltid.

Min Verden sa...

Så mange nydelige bilder :) Tusen takk for kommentar. Jeg byttet nettleser - men løsningen lå i krysset "forbli pålogget". Takk for hjelp. Hanne

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Herlig med sånt besøk. du trenger ikke å bekymre deg. du har det så flott iver alt :) kanskje det er de samme som kommer hit i august. kos deg og nyt det. velfortjent :) klem frå solveig

VillaVårfrubakken sa...

Så spennende da, skjønner der forventningspresset der . Nyt sommerdagen....klem fra Mona

Alette sa...

Utrolig søte stilleben du har satt sammen! Med ditt vakre hjem har du ingenting å bekymre deg for med reportasjen:) Jeg synes cupcakes var en god idé, de tar seg jo veldig godt ut på bilder!

Klem fra Alette