onsdag 29. juni 2011

Vi snakker urter...

...i lange baner..


basilikum
bladpersille
gressløk
kruspersille




de andre plantene mine dør, enten av lus, for mye vann, for lite vann..eller kanskje for lite kjærlighet...
med barn, samboer, katt og kanin, blir det lite kjærlighet igjen til plantene...
men urtene gror som bare det, sammen med lavendelen..





















Espalieret skal være i blomsterbedet foran lekestua, bak de to klematisene jeg har kjøpt idag. Fin, gammel patina og kjøpt på Plantasjen. Mye fint man kan finne der..




Syns du store bilder er fint?


  



 







19 kommentarer:

Bodil sa...

Krydderplanter kan man ikke få nok av, så er de jo så grønne og fine i fargen....
Jeg synes store bilder er bra jeg, bruker d selv. Det er jo gøy å lese d en skriver, men et bilde sier mer enn tusen ord!

Klematis er en nydelig blomst, har 3 stk på hver sin espalier og de vokser som bare d. Klematis liker å ha noe foran seg, en blomst, en stein eller bare et skår av ei ødelagt krukke.

Klem Bodil

Monica fra Moxas Univers sa...

Moxamannen og jeg hadde en stor kjøkkenhage i en leilighet vi leide en gang. Før i tiden var vi veldig hageentusiaster og sådde ting selv og var helt hekta på hageprogrammer. Urter var da den store greia, for da kunne vi bruke hagen i matlagingen også :)

Jepp, jeg liker store bilder :) Vet ikke hvorfor, men sånn er det bare :)

Unknown sa...

Så flotte urter du har , det er moro med urter det er godt og pent,
ha en fin kveld , Marit.

http://www.ninasskatter.blogspot.no sa...

Så flotte bilder.Det er jo så mye fiiint!

Selv om faren min er lektor i jordruket har jeg desverre ikke arvet hans grønne fingre.Så måtte le litt av det du skrev.Kjente meg litt igjen der.

Men merker jeg lærer mere og mere for hvert år:)

Klem Nina

Bodil sa...

Holder bare å sette en stein rett foran planten, slik at den får litt skygge...
Jeg er ikke en gartnerguru, men synes d er kjempegøy!!
Klem

Mette, FjellroMantikk ♥ sa...

So kjekt med egne urter da Lise:)Kjempefint du har gjort det rundt og allting!!! DET søte persille-skiltet...
JA, synest store bilder er fint.Dine er heilt perfekte:) Mine kunne godt vore litt større...
Fortsatt god kveld vakre♥
Hadde vore kjekt å møte deg også på glansdagen neste år:)
Skal melde meg inn i NIB;)

Klem frå Mette.

Anne Grete sa...

Hei vennen!!

Så deilig med egendyrking av urter, lett tilgjengelig :)

Jeg syns det er veldig fint med store bilder på bloggen, bilder har VELDIG mye å si på en blogg etter min mening...

Klem

Arlens boblebad sa...

Fine bilder, jeg sliter mest med å holde urtene, så litt grønne fingre må du ha:)Linn

sa...

Heeei søte deg.

Så vittig at du hadde dette innlegget i dag. Jeg stod for noen timer siden på verandaen og skrøt av urtene til ei venninne av meg. De er de eneste som vil overleve ute hos meg om dagen også :O)

Friske urter er jo supergodt! Og ja til store bilder. Veldig fine bilder, Lise!


Nå er det loppekassa som venter... skulle ha lagt meg for leeeenge siden.

God klem til deg :O)

Familien i Fjellborg sa...

mmm kanskje jeg får prøve meg på urter jeg også.
Liker store bilder jeg.
ha en flott dag
en liten regnværshilsen fra Anita S

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Skikkelig herlige urter :) flott, og helt nydelige bilder, snuppa :) Kos deg med denne Torsdagen og snart God helg :) klemmer til gode, søte deg!

Hegeslilleboble sa...

Så flotte urter! Herlig å ha det lett tilgjengelig:).

Smykkas sa...

Her er det sunnhet i lange baner. Ekstra stas siden du gjør dette selv.

Klem

Tove `blogg verden sa...

Så flink du er med urter!!! Det har jeg ikke prøvd meg på enda...kanskje neste år ;) Jeg har jo alt annet en grønne fingre så...
Liker store bilder veldig godt...er bildene som først og fremst fanger min interesse : D!!
Ha en fin junikveld
klem Tove

Størstepia sa...

Hei søta!
Så herlig at du får urtene til å vokse og gro;-) Jeg er også superdårlig til å få plantene til å trives. Jeg tok også livet av lavendelen min forrige uke (!), hehe, så for meg er det nok ikke håp;-)!

Tror dessverre ikke jeg får kommet meg på 88 imorra, hvor mye jeg enn har lyst. Mannen skal i utdrikkingslag denne helgen og jeg har begge alene. Både pappa og svigers reiser på ferie imorra formiddag (typisk nok), så da har jeg ikke barnevakt:(
Kommer det mange??
Håper det blir et nytt treff nå snart, jeg har kjempelyst til å møte dere:-)!!

Stor klem fra størstepia

Line sa...

urter er noe av det beste jeg vet å ha i krukker. Har mine krydderplanter på verandaen i andre etasje, rett utforbi kjøkkenet. Helt perfekt, og de brukes så og si hver dag.
Må bare skryte litt av lekestua under her. det er bare det lekreste jeg har sett- så gjennomført og fint. Så flink du er!! Ha en nydelig kveld og herlig helg . klem fra Line

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Hei vennen ! ♥

Deilig med friske urter. :) Om det er noen trøst så har ikke jeg grønne fingre heller. Det eneste jeg får ordentlig til er hjerteranker og pletter i luften.

Syntes store bilder er veldig fint jeg, så syntes du skal fortsette med det ! ♥

Håper dagen din har vært fin. :)

Natti natt snuppa, sove godt ! ♥

Gode klemmer fra Anette

Monica fra Moxas Univers sa...

Heisann!

Litt dårlig nytt.. her sitter jeg i de sene nattetimer med 2 små barn som kaster opp og er skikkelig syke. Jeg antar dermed at det er omgangsyke og snart min tur, så jeg holder meg derfor hjemme i kveld.

Er veldig lei meg, har til og med vært å kjøpt meg nye klær for anledningen! Men jeg har jo ikke blitt kjent med dere for ingenting, så jeg regner med at det ikke er så lenge til jeg får muligheten til å treffe dere likevel :)

Da er det bare å slå til igjen med bøtter og spann her.. uff.. Det er så trasig med sånn alt kommer opp sykdom om natten... Vil bare legge meg..

Kos dere masse i kveld, så håper jeg virkelig at jeg får bli med en annen gang ;) Jeg trenger noen venninner som gidder å høre på pratet mitt om gamle møbler og sånn ;)

Massevis av klemmer fra verdens trøtteste Monica

(PS: Skulle det skje et mirakel og vi brått blir friske alle mann her, kommer jeg selvsagt likevel! *lov å håpe, krysser fingre*

Jose Ramon Santana Vazquez sa...

...traigo
sangre
de
la
tarde
herida
en
la
mano
y
una
vela
de
mi
corazón
para
invitarte
y
darte
este
alma
que
viene
para
compartir
contigo
tu
bello
blog
con
un
ramillete
de
oro
y
claveles
dentro...


desde mis
HORAS ROTAS
Y AULA DE PAZ


COMPARTIENDO ILUSION
LYKKELISE

CON saludos de la luna al
reflejarse en el mar de la
poesía...




ESPERO SEAN DE VUESTRO AGRADO EL POST POETIZADO DE STAR WARS, CARROS DE FUEGO, MEMORIAS DE AFRICA , CHAPLIN MONOCULO NOMBRE DE LA ROSA, ALBATROS GLADIATOR, ACEBO CUMBRES BORRASCOSAS, ENEMIGO A LAS PUERTAS, CACHORRO, FANTASMA DE LA OPERA, BLADE RUUNER ,CHOCOLATE Y CREPUSCULO 1 Y2.

José
Ramón...